UÇAKLARA RAĞBET ARTIYOR

Önümüzdeki 20 yılda yaklaşık 5 trilyon dolar değerinde 32,600 adet yeni uçak ihtiyacı olacak.

15 Haziran 2015 Pazartesi 15:19
1914 yılında gerçekleşen dünyanın ilk ticari uçuşundan, günümüzde yıllık 32 milyon sefere, havacılık günlük hayatımızın bir parçası haline geldi. Her yıl 3 milyar yolcu ve 50 milyon ton yük hava yolu ile taşınıyor, havacılık küresel gayrisafi milli hasılaya yıllık 2.4 trilyon dolar katkıda bulunuyor.
 
Airbus’ın Küresel Pazar Tahmini’ne göre, önümüzdeki 20 yıl içerisinde (2015-2034) küresel yolcu trafiği yılda ortalama %4.6 büyüyecek, 32,600 adet 100’ün üzerinde koltuk kapasiteli (31,800 yolcu ve 10 tonun üzerinde yük taşıyabilen 800 adet kargo uçağı) 4.9 trilyon dolar değerinde yeni uçağa ihtiyaç duyulacak. 2034 yılına kadar yolcu ve kargo filolarının sayısı iki katının üzerine çıkacak. Öyle ki, bu rakamın günümüz filo sayısı olan 19.000’den 38,500’e çıkacağı tahmin ediliyor. 13,100 yolcu ve kargo uçağı yakıt tasarruflu modelleri ile değiştirilecek.
 
Toplam 6 milyar insandan oluşan gelişmekte olan ekonomiler, dünya çapındaki trafik artışının kaynağı olacak. Onlar, %3.8’lik tahmini büyüme oranına sahip Batı Avrupa ve Kuzey Amerika gibi gelişmiş ekonomilere kıyasla yılda %5.8’lik bir artış gösterecek. Gelişmekte olan ekonomiler aynı zamanda bugün dünya özel tüketim oranının yüzde 31’ini oluştururken bu rakam 2034’te %43’e yükselecek. Ekonomik büyüme oranı; Çin, Hindistan, Orta Asya, Afrika ve Latin Amerika gibi gelişmekte olan ülkelerde dünya ortalamasını geçecek. Bunun dolaylı etkisi olarak da orta sınıf sayısı ikiye katlanarak 5 milyara yükselecek.
 
Hava aracılığı ile seyahat eğilimi giderek artıyor. Günümüzün gelişmekte olan ekonomilerinde, toplumun %25’i yılda bir seyahat ediyor ve bu oran 2034 yılına kadar hızla yükselerek %74’e çıkacak. Batı Amerika gibi gelişmiş ekonomilerde ise seyahat eğilimi yılda iki defadan fazla olacak.
 
Airbus COO’su John Leahy, “2034 yılına kadar Asya Pasifik dünya hava trafiğini yönetecek ve Çin, 10 yıl içerisinde dünyanın en büyük havacılık pazarı haline gelecek. Açıkça görülüyor ki, Asya ve gelişen pazarlar hava trafiği artışının en güçlü katalizörleridir. Bugün, artan hava taşımacılığı taleplerini karşılamak amacıyla A350 XWB üretimini artıyor ve tek koridorlu uçaklar için üretim sayısını 50’nin üzerine çıkarmak için çalışmalar yapıyoruz” şeklinde konuştu.
 
Mega şehirler arasında ya da mega şehirlerden diğer noktalara uzun mesafe trafiği artarak, bugün %90’dan (günde 0.9 milyon yolcu) 2034’e kadar %95’e (günde 2.3 milyon yolcu) artış gösterecek. Mega şehirler kentleşmenin ve sermaye üretiminin merkezleridir ve bu şehirler 2034 ile birlikte 47’den 91’e yükselerek küresel gayrisafi milli hasılanın %35’i bu noktalarda bulunacak. Bu şehirler zaten hava taşımacılığında iyi hizmet görmekte ve mevcut uçuş ağı bugün ile 2034 yılı arasında gerçekleşecek trafik artışının %70’ini karşılayacaktır.
 
Geniş gövde pazarında Airbus, uzun mesafe uçuşlarında daha yüksek kapasiteli uçaklara kayma olacağını ve bölgesel ve sektörel uçuşlarda da artış olacağını öngörüyor. Airbus, önümüzdeki 20 yılda yaklaşık 2.7 trilyon dolar değerinde 9,600 geniş gövdeli yolcu ve kargo uçağına ihtiyaç duyulacağını öngörüyor. Bu tahmin, tüm yeni uçak teslimatlarının % 30’unu ve değerlerinin % 55’ini temsil ediyor. Airbus, 200 ile 500 koltuk kapasitesini temsil eden geniş gövdeli uçak pazarında, en modern ve kapsamlı uçakları A330, A350 ve A380 ile pazarda liderlik koltuğuna oturmak için avantajlı bulunuyor.
 
Tek koridor pazarında A320 Ailesi ve yeni nesil A320neo Ailesi küresel pazar lideri olarak konumlandı. Bu segmentte Airbus, önümüzdeki 20 yılda 2.2 trilyon dolar değerinde 23 bin yeni uçağa ihtiyaç duyulacağını tahmin ediyor. Bir önceki tahminlere göre yaklaşık 1000 uçaklık bir artışı öngeren bu tahmin, tüm birimlerin %70 ve teslimat değerinin %45’ini temsil ediyor.
 
1980 yılından bu yana küresel trafik artışı, hava yolu şirketlerinin daha geniş gövdeli uçak tercihleri veya mevcut uçakların genişletilmesi ile birlikte ortalama uçak boyutlarında %46 büyümeye yol açtı. A380 gibi yolcu taşıma kapasitesi yüksek geniş gövdeli uçaklar, havalimanlarındaki sınırlı yerlerin en verimli şekilde kullanılmasını sağlarken aynı zamanda Londra Heathrow Havaalanı tarafından onaylandığı gibi ek uçuşlar olmaksızın yolcu sayısını yükseltmeye katkı sağlıyor. Sürdürülebilir büyümeye odaklanmak, son 40 yıl içinde yakıt tüketimi ve ses düzeyinde en az %70 gerileme sağladı ve bu eğilim, A320neo, A330neo, A380 ve A350 XWB gibi yeniliklerle devam ediyor.
 
uçak airbus üretim uçak sayısı