En çok şehit hangi zırhlı araçlarda verildi?

PKK'nın düzenlediği mayınlı saldırılarda hangi zırhlı aracın ne kadar güvenilir olduğu sorgulanıyor. İşte en çok şehit verdiğimiz sözde zırhlı o araç...

16 Eylül 2015 Çarşamba 16:49
Muş’ta askeri aracın geçişi sırasında meydana gelen patlamada 12 asker yaralandı. 
 
Olay, il merkezine bağlı Suluca köyünün girişinde meydana geldi. PKK üyeleri tarafından daha önce menfeze yerleştirilen patlayıcı, Kirpi adı verilen askeri aracın geçişi sırasında patlatıldı. Patlamada yaralanan 12 asker, ambulanslarla Muş Devlet Hastanesine kaldırdı.  Bölgede operasyon başlatıldı."
 
Yukarıdaki haber 15.09.2015 günü ajanslarda yayınlandı. Haberin görsellerini incelediğimizde ciddi bir patlama sonucunda araç neredeyse ikiye bölünmüş olduğunu görmemize rağmen can kaybı oladığını 12 Askerimizin saldırıdan yaralı olarak kurtulduğunu öğreniyoruz.
 
 
 
PKK Terör örgütü çözüm süreci boyunca çözüme inanmamış olmalı ki bölgenin neredeyse tamamına patlayıcılar yerleştirerek bugünlerin hazırlığını yapmış. Oslo görüşmelerinin sızdırılan ses kayıtlarında "büyük şehirlere bomba ve silah yığınakları yapıyorsunuz, haberimiz yok, bilmiyoruz sanmayın" diyen ve bugün güvenlik bürokrasisinin üstlerindeki zat'ın sesi ise her tuzaktan sonra her şehit haberini dinlerken kulaklarımızda çınlıyor.
 
Geçtiğimiz günlerde yapılan hain saldırılara ve patlayıcılı tuzaklara göz attığımızda bir husus dikkatimizi çekiyor.
 
En çok şehit verdiğimiz saldırılar "cobra" tipi zırhlı araçlara yönelik olanlar. Oysa yukarıdaki haberde de gördüğümüz gibi "kirpi" tipi zırhlı araçlara saldırı yapılsa da can kaybı ya hiç olmuyor ya da minimum düzeyde kalıyor.
 
İnternette yaptığımız araştırmada bunu açıkça görebiliyoruz. Saldırılarda kullanılan patlayıcı cinsi ve miktarı elbette etkilidir ancak böyle dikkat çekici bir fark bununla açıklanabilir mi bilinmez. 06 Eylül günü Dağlıca'da gerçekleşen ve 16 Şehit verdiğimiz saldırıdan sonra bazı basın organlarında saldırıya uğrayan araçların "kirpi" olduğu yönünde çıkan haberleri BMC Yetkilileri düzeltme ihtiyacı duymuş ve açıklama yapmıştı. Açıklamada; 
 
"Dağlıca’daki hain saldırıda, PKK’lı teröristler tarafından uzaktan kumandayla patlatılan zırhlı araç, bir takım yazılı ve görsel basında yanlışlıkla Kirpi olarak yazılmıştır. Bu araç tasarımı ve üretimi BMC tarafından gerçekleştirilen zırhlı personel taşıyıcı ‘KİRPİ’ aracı değildir. Bazı yayın organlarındaki bu yanlışı düzeltme gereği hissettik. BMC Ailesi olarak şehitlerimize Allah’tan rahmet, yaralı askerlerimize acil şifalar diliyoruz. Tüm Türkiye’nin başı sağ olsun.” denilmekte idi.
 
 
 
Cobra tipi araçlar Koç Grubuna ait OTOKAR'da, Kirpi tipi araçlar ise Çukurova Grubuna TMSF'nin el koymasından sonra yapılan ihalede Ethem Sancak tarafından satın alınan BMC'de üretiliyor.
 
Kirpi projesi kapsamında, Ethem Sancak'ın Nisan 2014'te BMC'yi satın almasından bu yana üretilerek TSK'ya teslim edilen araç var mı bilmiyoruz. Ancak bu el değişikliğinin üretim kalitesini etkileyip etkilemediğini zaman içinde göreceğiz.
 
Adını, korunması yönüyle Kirpiden alan bu araç BMC tarafından üretilmekte. Tasarım ve üretim amacı mayına karşı dayanıklı zırhlı personel taşıyıcı olan kirpinin başlıca kullanıcısı Türk Silahlı Kuvvetleri. BMC tarafından tasarlanıp üretilen kirpi en dayanıklı anti mayın araçlarından biri.
 
KİRPİ
25 Ağustos 2015 Günü gazetelerde yayınlanan bir haberde;
 
BMC Savunma Sanayi ve Özel Projeler Direktörü Nadi Postoğlu : "Kirpi'ye 60 civarında mayınlı taarruz yapıldı. Bugüne değin bir tek şehit vermedik. Hiçbir askerimiz, personelimiz zarar görmedi" dedi. 
 
Postoğlu "1996 yılından itibaren bu tehlikeyi görerek zırhlı mayına dayanıklı araçları geliştirmeye başladık. 6 yıllık bir çalışma sonunda 2000 yılında BMC Kirpi dediğimiz mayına karşı korumalı aracı ürettik. Şu anda Türk ordusuna 620 adet vermiş durumdayız. Kirpi'ye 60 civarında mayınlı taarruz yapıldı. Bugüne değin bir tek şehit vermedik. Hiçbir askerimiz, personelimiz zarar görmedi" dedi. 
 
Tunus Savunma Bakanlığı'nın geçen yıl acil olarak 40 adet Kirpi aldığını kaydeden Postoğlu, "Bizzat ben gidip sözleşme imzaladım. İki ay gibi kısa bir sürede araçları teslim ettik. Orada El Kaide tarafından mayınlı saldırılar oldu. Tunus askerlerinin hiçbirinde bir yaralanma ve ölüm hadisesi olmayınca bu yıl Savunma Bakanlığı tekrar davet ederek ilave 100 Kirpi daha satın aldı. Mayına karşı savunmalı tek araç şu anda Kirpi'dir." Postoğlu "Araçları 50 kiloya kadar mayınlarla test ediyoruz. Bu testleri TSK'nın kalifikasyonları doğrultusunda yapıyoruz. Bu aracı geliştirirken, TSK ile birlikte geliştirme yapıyoruz" dedi. 
 
Postoğlu "Bir araçta 13-14 asker görev yapıyor. Rakiplerde 6-8 asker görev yapabiliyor. Biz buna 'yürüyen kale' diyoruz. BMC'de bu araç mevcut ve kullanıma hazır. Üzerinde de içerden komutlu otomatik silah sistemi vardır. Yani asker dışarı çıkmadan içerden ateş edebilmektedir. Şu anda Tunus Silahlı Kuvvetleri'ne teslimat yapıyoruz. İnşallah bizim ordumuza da 620'ye ek olarak veririz. Çünkü Türkiye'de bu araçların dışında mayına karşı yüksek seviyeli korumalı başka bir araç yoktur" diye konuştu.
 
Postoğlu "Biz BMC olarak bunu yerli sanayi olarak ürettik. Know-how'ı BMC'ye aittir. Dolayısıyla bu araçları seri olarak üretip teslim etme yeteneğine sahibiz. Şu anda ABD ordusu sadece Irak ve Afganistan'da 10 bin adet Kirpi muadili araç kullanıyor. Bizim de en az 5 bin Kirpi ihtiyacımız var diye düşünüyorum" dedi.
 
 
"Kirpi" zırhlı araçlarını üreten ve 1964 yılında kurulan BMC, Türk otomotiv sektörü için önemli bir marka. Başlangıçta yüzde 74 olan yerli sermaye oranını 1989 yılında bütün hisseleri Çukurova Holding tarafından alınarak yüzde 100'e çıktı. Bu tarihten sonra hızlı bir büyüme sürecine giren BMC, otomotiv sektörün gelişiminde önemli bir rol oynadı. Türkiye'de ilk dizel motor, endüstriyel motor, jeneratör, deniz motoru üretiminin yanı sıra tamamen yerli ve özgün bir tasarım yaratmak amacıyla 1990 yılında ünlü İtalyan tasarım kuruluşu Pininfarina ile işbirliği anlaşması imzalayan BMC, 120 milyon dolarlık yatırımla 1996'da Profesyonel'i piyasaya sundu. Profesyonel serisi, BMC'nin dünya çapında tanınmasını ve uluslararası bir marka olmasını sağlayarak Türk otomotiv sektörünün dünyaya adını duyurmasında etkili oldu.
 
2012 Yılının sonlarına doğru BMC zor duruma düştü ve zırhlı araç üretimi durdu. Tekrar üretime başlayan fabrikada şubat 2013'te üretim tekrar durdu. Mali zorluk içinde olduğu bilinen BMC'ye ilk iflas davası açıldı ve ilana çıkıldı. Bu davanın dışında BMC hakkında üç iflas davası daha açıldı.
 
Türk Silahlı Kuvvetleri ile 468 Kirpi üretimi için anlaşma yapan BMC'nin 2013 yılı başında 175 Kirpi'yi ve 105 adet 2.5 tonluk kamyonu teslim etmesi gerekiyordu. Ancak teslimat yapılamadı. Bunun üzerine Savunma Sanayii Müsteşarlığı'da "Bir ay zarfında bu işi çözdüler çözdüler, çözmediler Silahlı Kuvvetler için biz bunu başka bir yerden tedarik edip, vermek zorundayız. Çok büyük sabır gösterdik" açıklamasını yaptı.
 
Gazetelerde yer alan bilgilere göre, Tasarruf Mevdautı Sigorta Fonu (TMSF) Mehmet Emin Karamehmet’in ödenmemiş borçları nedeniyle Çukurova Grubu’na ait bazı şirketlerle birlikte, kısaca BMC diye bilinen şirkete 17 Mayıs 2013’te elkoymuş. Yani onu kamulaştırmıştı.
 
TMSF'nin BMC'nin satışı için çıktığı ihalede en yüksek teklif 751 milyon lira olarak gerçekleşmişti. Yapılan ihalede BMC için en yüksek teklifi 751 milyon lirayla İşadamı Ethem Sancak'ın sahibi olduğu ES Mali Yatırım Danışmanlık Şirketi vermişti. TMSF tarafından BMC'nin satışının onaylaması ve Rekabet Kurulu'nun uygun görmesi üzerine bu şirkete devredildi.
 
Çözüm süreci devam ederken kirpi tipi zırhlı araçları üreten BMC'de çözülerek el değiştiriyordu. TSK'nın 5.000 civarında kirpi ihtiyacı olduğu iddiasını ortaya atan BMC Savunma Sanayi ve Özel Projeler Direktörü Nadi Postoğlu'nun tam da diğer zırhlı araçlarda onlarca şehit verdiğimiz dönemde yaptığı açıklamalardan sonra, bu ihtiyacı TSK ve Savunma Sanayi Müsteşarlığı göremedi mi sorusu aklımızı kurcalayıp durmaya devam edecek...
 
Kirpi ve kobra tipi araçları bizzat kullanan ve araçların özelliklerini bilenlerin yapacağı değerlendirmeler bizim için önemlidir. Yukarıdaki yazı yaşanan saldırılarda meydana gelen can kayıplarının rakamsal durumları üzerinden yapılan değerlendirme neticesinde hazırlanmıştır.
 
Halil Ergenli
E. Dz. Asb. Kd. Bçvş.
 
(1)http://www.hurriyet.com.tr/gundem/30076450.asp
 
(2) http://haber.star.com.tr/ekonomi/bmc-o-araclar-kirpi-degil/haber-1055053
 
(3) http://haber.star.com.tr/ekonomi/kirpiye-yapilan-saldirilarda-hicbir-askerimiz-sehit-olmadi/haber-1052240
 
 


GÜNÜN ÇOK İZLENENLERİ